Jak připravit kolo na sezónu?

Venku zavládlo konečně jaro, takže je nejlepší čas oprášit kolo a začít jezdit, aby ženské v létě u vody nemusely koukat na ufuněné sušinky s pivním břichem. Ale kolo podobně jako motorka potřebuje po zimě nějakou tu údržbu. Buďto ho můžeš dát do servisu, anebo si přečíst tento článek a dát si jej do pořádku sám.

Očistit a promazat

Ze všeho nejdříve omrkněte řetěz, kazetu a převodník klik. Prohlédni a vyčisti všechny tyto části. Nejlepší je nejdříve kartáčkem sundat zaschlou špínu a v případě potřeby postříkat speciálním prostředkem nebo naftou, zatočit kličkami a otřít. Poté je nutné řetěz promazat. Výběr maziva záleží na terénu, po kterém nejčastěji jezdíte. Mazivo pro suchý provoz tolik nelepí a nezachytávají se na něm tolik nečistoty. Mazání do náročnějších podmínek je lepivější, ale zajistí bezproblémový chod řetězu i v tom největším mokru. Mazivo je potřeba nanést, nechat zaschnout a zbytky otřít.

Pokud máte odpruženou vidlici, je nutné i její pravidelné čištění. Vnitřní nohy vidlice nejdříve očistěte hadrem a poté těsnění ošetřete silikonovým olejem, zapružte a nechte chvíli stát a poté otřete zbytky oleje.

Brzy, to je základ

Po promazání se vrhněte na brzy. Zkontrolujte, jestli má brzdový špalík nebo u kotoučových brzd destička dostatečnou brzdnou sílu brzdné směsi. V případě špalíku stačí řídit se indikační ryskou v horní nebo dolní části.

Pozor dejte i na brzdové páky u ráfkových nebo mechanických kotoučových brzd. Pokud je brzdný efekt poznat až tehdy, kdy je páka blízko řidítek, je nutné dotáhnout lanko. Šroub, který je příliš vyšroubovaný, je třeba zašroubovat a upravit délku lanka.

Dohustit nebo radši vyměnit? 

V neposlední řadě je třeba dát do pořádku kola. Pokud je na pneu sotva viditelný vzorek, vyměňte plášť. V případě, že je v pořádku, jednoznačně dohustěte pláště. Když to máte v oku, můžete si dovolit hustit podle citu, lepší je ale použít nanometr. Správné hodnoty najdete na boční straně pneu. V zásadě platí, do náročného terénu je lepší méně hustit, na asfalt je lepší větší tvrdost.
Poté hoďte oko na kolo a zkontrolujte, jestli je vycentrované nebo hází do strany. Pokud není v rovině za pomocí centrklíče a centrovací vidlice podle potřeby utáhněte nebo povolte. Nakonec je potřeba dotáhnout všechny šroubky – s citem a je hotovo.

Tak kdy se do toho dáte?

Jarda

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>